Tuesday, October 13, 2009

Yes, I deleted that tweet

Censorship is of all ages. But with social networks spreading their wings, the clash between the off-line and on-line world is imminent.

This is a true story. About a month ago I had a negative experience as a customer of a retail outlet. As I do with many things that draw my attention, I shared my feelings of this experience on Twitter. Last Friday I got a phonecall from a police officer, telling me that a complaint will be filed against me if I didn't remove the Tweet.


I can understand the aggravation of the shopkeeper. If you typed in the name of his shop in Google, my Tweet (unfavorable for his shop) appeared 3rd in the search results. What I don't understand is why he would want to take the matter to the police. If he would have sent me a friendly email with an apology for what happened and how my tweet is damaging his business, I would probably have deleted the tweet and maybe even given his business some positive exposure.

But that didn't happen. Apparently, the shopkeeper does not understand a fundamental change that the internet is causing:

Power is shifting towards the consumer

Social networks empower us all to share our opinions. This is no longer the privilege of manufacturers or advertisers who can control the media. Blogs and social networks are now a more powerful influencer than the newspapers. Your customer will talk about you online.

Instead of telling him to shut up, you would better listen.

To offer the shopkeeper a chance to tell his side of the story, I did send him a mail to ask for his reaction. However, he choose not to communicate with me. If he would start legal proceedings against me he has little ground. I did not insult a person, but described an experience in a shop (where multiple people are working). I did not accuse the shop of a felony, but merely stated that I was misled by the shop attendant. And yes, although my Tweet was accurate, the 140 characters limit of a tweet did not help in making my point without being direct.
Therefore, I deleted my tweet and include the content of my email to the shopkeeper in this post. My e-mail more accurately describes what happened and what I concluded out of those facts.

Although my conclusions might be wrong, I am still waiting for the shopkeeper to respond.

Beste,

Gisteren werd ik door een politieagent gecontacteerd om me te melden dat u een klacht wegens laster tegen mij zal indienen indien ik het bericht https://twitter.com/kodel/status/3777462425 niet verwijder.

Ik vind het spijtig dat u mij daar nooit zelf voor gecontacteerd heeft. Morgen schrijf ik een blogpost over dit voorval, dit om in meer detail toe te lichten waarom ik uw juwelierszaak een schurk genoemd heb. De limiet van 140 karakters van het Twitter bericht wat ik destijds gepost heb is immers te beperkend om meer uitleg te geven.

Nu had ik graag uw reactie op volgende feiten:
- mijn echtgenote komt bij u de winkel binnen om de batterij in mijn Festina horloge te laten vervangen
- de winkelbediende neemt de horloge mee naar uw atelier en komt even later terug met de melding dat de horloge stuk is. Mijn echtgenote krijgt een foldertje mee naar huis om mij een nieuwe horloge te laten kiezen.
- bij thuiskomst geloof ik niet dat de horloge stuk is. Ik open de horloge, plaats een nieuwe batterij en de horloge begint onmiddellijk weer te tikken. Tot op vandaag vertoont deze horloge geen enkel mankement.

Mijn conclusie uit dit verhaal is dat u van uw kennis en van de onwetendheid van uw klant gebruik gemaakt heeft om de klant te misleiden in een poging om een nieuwe horloge te verkopen.

Kan u mij laten weten wat er niet klopt aan de feiten of de conclusie?

Met vriendelijke groeten,

Koen Delvaux

No comments:

Post a Comment